26 augusti, 2024

CARL-GÖRANS MÅNDAGSBREV!

DETTA HÄNDER I HÖST.
Det politiska arbetet har kommit i gång inför hösten. Vi i Karlskronaalliansen ska presentera en budget i november/december. Inom min egen nämnd, miljö- och samhällsbyggnadsnämnden, har vi ett antal detaljplaner och miljöfrågor att behandla under hösten.
I september kommer kommunfullmäktige med största sannolikhet att fatta beslut om att köpa Karlskrona 4:74 av Skanska så vi kan påbörja byggnationen av den nya infartsleden. Det är viktigt att detta arbete kommer i gång så att infartsleden blir klar till 2027. Den del av fastigheten som inte blir väg, kommer att bebyggas med nya bostäder och när allt blir klart kommer vi få en fin entré till Karlskrona centrum.
Det är glädjande att Vita Briggen nu är såld och ska byggas om. Vad det kommer att bli i den byggnaden har den nya fastighetsägaren inte presenterat ännu.
I höst kommer vi att titta på förslag för hur Hoglands Park kan utvecklas inför 200-årsjubileet. Det finns ett förslag om att flytta fontänen lite åt norr. Jag tror det kommer att bli jättebra när allt är klart. Vi kommer inom den närmaste tiden att presentera ett förslag till nybyggnation. Jag tycker det är lite olyckligt med den debatt som varit om fontänen. För mig kan det inte vara ok att renovera en fontän och veta att vi om några år får göra om det hela igen.
TRAFIKVERKET.
På vårt sammanträde med miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i torsdags, tog vi beslut om att gå ut på samråd. Planen innebär att Trafikverket behöver mark för att kunna bygga den nya E 22:an. Kanske inte så konstigt. Men de kräver att vi ska gå ifrån de regler vi har i kommunen för att forcera deras plan. Sedan vill de inte betala för sin detaljplan. Detta har ni kanske redan läst om i media. Jag tycker det är oförskämt, av ett statligt verk som Trafikverket, att begära att vi inte ska följa de regler vi har vid planläggning av ett ärende. Nu får vi som bor i Karlskrona betala detta via kommunalskatten. Det kan inte vara rimligt, bara för att Trafikverket hittat ett kryphål i lagen. De tycker att vi ska ta ut en planavgift för dem som bygger hus på marken. Tyvärr är detta inte möjligt när det ska vara en väg med trafik. Skärpning Trafikverket.
ELSTOLPAR.
Det finns ett förslag om att på parkeringsplatser med mer än 20 bilplatser måste det finnas laddstolpar. Kommunerna ska vara tillsyningsmyndighet så att detta följs upp. De som blir drabbade är små föreningar på landsbygden. Min uppfattning är att vi i Karlskrona kommun ska vara liberala i denna fråga. Man måste inte rusa ut och kontrollera och lägga straffavgifter på dessa föreningar, utan avvakta utvecklingen av det först.
BLEKINGEPOSTEN.
Jag tycker det är tråkigt att tidningen Blekingeposten ska läggas ned. Noterade i senaste ledaren att man skyllde på regeringen. Det är riktigt att man förändrar presstödet. Men jag tycker att Centerpartiet, som gjort miljardvinst på att sälja sina tidningar, kunde gått in och stöttat Blekingepostens framtid. Det är lättare att skylla på någon annan än att ta eget ansvar. Jag tror inte att min morbror, som var verkställande direktör och chefredaktör i början av 1950-talet, hade gillat detta beslut.
HÖSTEN PÅ VÄG IN.
Nu har väl de flesta av oss kommit tillbaka i rutinerna efter semestern. I dag, söndagen den 25 augusti, har jag avslutat årets spannmålsskörd. Det känns skönt att det är över och allt har fungerat bra utan någon missöden med maskiner eller oss själva.
Det som har varit tråkigt denna helg är, att jag har haft inbrott i en av mina maskinhallar där maskinerna finns. Förmodligen blev tjuvarna skrämda, för vad jag kan se saknas inget i hallen.
Carl-Göran Svensson
Vice gruppledare