21 augusti, 2024

Rapport från drift- och servicenämnden!

Rapport från sammanträdet med drift- och servicenämnden, tisdagen den 20 augusti.
👉I går hade vi det första nämndsammanträdet efter sommaruppehållet så det var extra roligt att träffa alla i nämnden och tjänstemännen igen. Nu är vi redo för nya tag och nya beslut för att göra Karlskrona bättre.
✅Sjöräddningssällskapet i Karlskrona hade lämnat in ett förslag om att vi borde ha vägskyltar, så att man lättare hittar till deras station på Hattholmen. Sjöräddningssällskapet gör ett viktigt arbete för tryggheten på sjön och deras arbete bedrivs helt ideellt. Nämnden beslöt att gå dem till mötes genom att sätta upp den efterfrågade vägskylten.
👉Karlskrona kommun står inför en omorganisation där drift- och servicenämnden delas så det bildas en renodlad fastighetsnämnd. Inför denna omorganisation behöver vi flytta serviceenheterna; städ, serveringskök och verksamhetsvaktmästare, från vår fastighetsavdelning till kostavdelningen. Genom denna omorganisation förväntas vi uppnå samordningsvinster och effektivisera organisationen. Vi gick även igenom våra reglementen så att alla funktioner finns på rätt plats vid en delning av förvaltningen.
✅Bron över Blåportsgatan längs Sunnavägen behöver bytas ut. Vi ansökte om igångsättningstillstånd för denna åtgärd. Projekteringen har redan inletts så vi har fått en bra bild av svårigheterna med detta brobyte. Den nya bron kommer att bli lika hög som järnvägsbron så förhoppningsvis kommer det att leda till färre fastkörningar under bron i framtiden. Vi räknar även med att bron kommer att tåla de tyngsta lastbilarna och bussarna som går på våra vägar. Det är av yttersta vikt att detta arbete kommer igång snabbt och vi räknar med att allt ska vara klart till sommaren 2025, för att inte störa förestående bygge av ny infartsled till Trossö.
👉Nästa år är det 200-årsjubileum för Hoglands park. Den fontän som nu finns i parken, med statyn Blekingeflicka, har passerat sin tekniska livslängd och en renovering av den befintliga fontänen är inte aktuell. Därför börjas projektering av en ny fontän och förhoppningsvis får vi loss medel för denna investering. Ska arbetet bli klart till jubileet nästa sommar, måste vi sätta fart nu. Den exakta utformning av fontänen och statyernas placering i parken är i dagsläget inte klart utan kommer att tas fram under projekteringstiden.
✅Som avslutning av sammanträdet i går, avtackade vi Marcus Wildenius som nu slutar som förvaltningschef. Marcus har valt att söka sig vidare till annat arbete utanför Karlskrona kommun. Så nu börjar det svåra arbetet med att rekrytera en ny förvaltningschef.
Morgan Kullberg (M)
ordförande drift- och servicenämnden.